ذخيره سازی اطلاعات در VB.NET ( بخش دوم )
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

انواع نوع های ساده ( Simple Data Types )
VB.NET دارای دوازده نوع داده متفاوت بوده که می توان آنان را به سه گروه عمده تقسيم نمود : نوع های عددی ، نوع های حرفی ( متنی ) و نوع های متفرقه . در ادامه به بررسی هر يک از گروه های فوق ، خواهيم پرداخت ( در اين مقاله نوع Object بررسی نخواهد شد و در مقالاتی جداگانه به اين نوع داده ، خواهيم پرداخت ) . 

گروه اول : نوع های عددی
با توجه به تنوع گسترده نوع های عددی در اين گروه ، می توان هر گونه عددی را به يک متغير نسبت داد . مثلا" می توان متغيرهائی را ايجاد و به آنان اعداد صحيح ، اعداد کسری و يا اعداد اعشاری منفی را نسبت داد .

Dim IntegerNumber1 As Integer
Dim DecimalNumber2 As Decimal
Dim FloatingPointNumber3 As Float
IntegerNumber1 = 75
DecimalNumber2  = 3.14
FloatingPointNumber3 = -1.4E02

نوع های عددی ، يکی از انواع داده متداول در VB.NET بوده که خود به هفت نوع  متفاوت تقسيم می گردند :

  • Integer : برای تعريف متغيرهائی که دارای مقادير صحيح می باشند ، استفاده می گردد( 3 ، 12 ، 5 - ) .  متغيرهائی از اين نوع ، قادر به نگهداری مقادير صحيح  بين  2،147،483،648 - تا 2،147،483،647  ، می باشند .  برای اعداد خارج از محدوده فوق ، نوع long  در نظر گرفته می شود.

  • Byte : متغيرهائی از اين نوع ، قادر به نگهداری مقاديرصحيح بين ، 0 تا 255 ، می باشند . از نوع فوق به منظور انجام عمليات پايه و ساده رياضی استفاده می گردد . ( مثلا" شمارنده هائی در برنامه که مقدار آنان حداکثر 255 می باشد) . برای ذخيره سازی اين نوع متغيرها  صرفا" يک بايت حافظه در نظر گرفته می شود.

  • Short : نوع فوق ، شکلی خاص از نوع Integer می باشد. متغيرهائی از اين نوع قادر به نگهداری محدوده کمتری از اعداد صحيح ( بين  32،768 - تا 32،767   )  در مقايسه با نوع Integer می باشند .

  • Long : نوع فوق شباهت زيادی به نوع Integer  داشته با اين تفاوت که امکان ذخيره سازی محدوده بيشتری از اعداد را فراهم می نمايد. يک متغير از نوع Long قادر به ذخيره سازی مقاديربين  9،223،372،036،854،775،808 - تا  9،223،372،036،854،775،807 ، می باشد .

  • Single : متغيرهائی از اين نوع ، قادر به نگهداری اعداد اعشاری با دقت معمولی ودر محدوده زير می باشند : 

محدوده نوع Single

 -3.402823E38 to  -1.401298E-45

 اعداد  منفی

1.401298E-45  to   3.402823E38  اعداد  مثبت
  • Double : متغيرهائی از اين نوع ، قادر به نگهداری اعداد اعشاری با دقت مضاعف و در محدوده زير می باشند :

    محدوده نوع Double

    -1.79769313486232E308 to -4.94065645841247E-324

     اعداد  منفی

    4.94065645841247E-324 to 1.79769313486232E2308  اعداد  مثبت
  • Decimal : متغيرهائی از اين نوع ، قادر به نگهداری اعداد اعشاری تا حداکثر بيست و هشت رقم اعشار می باشند.

    محدوده نوع Decimal

     +/- 79،228،162،514،264،337،593،543،950،335

    حداکثر: با لحاظ نمودن صفر رقم اعشار

    +/- 7.9228162514264337593543950335

    حداکثر: با لحاظ نمودن بيست و هشت رقم اعشار

گروه دوم : نوع های حرفی ( متنی )
برای ذخيره سازی محتويات متنی ، از دو نوع داده String و Char استفاده می شود:

  • نوع String : متغيرهائی از اين نوع ، همه چيز را به عنوان text در نظر می گيرند ولو اين که مقدار مورد نظر شامل حروف و  اعداد و يا صرفا" اعداد و يا تاريخ باشد . دستور زير متغيری از نوع  string و با نام CityName را تعريف و در ادامه   مقدار "Tehran" ، به آن نسبت داده می شود.

    Dim CityName As String
    CityName = "Tehran"

    همانگونه که قبلا" اشاره گرديد ، برای نسبت دهی يک مقدار به متغيرهائی از نوع string ، از کوتيشن استفاده می شود.انجام عمليات رياضی بر روی رشته ها ، مجاز نخواهد بود (حتی در صورتی که محتويات آنان عددی باشد) . مثلا" در صورتی که تصميم به جمع دو رشته "12" و "14" را با يکديگر داشته باشيم ، مقدار  "26"  بدست نخواهد آمد. در چنين حالتی ، ماحصل جمع دو رشته مقدار  "1412" ، خواهد بود . چراکه رشته Number2 با Number1 را جمع کرده ايم در صورتی که رشته Number1 با Number2 جمع شود ، مقدار " 1214 " را خواهيم داشت .

Dim Number1 As string
Dim Number2 As string
Dim Number3 As string
Number1 = "12"
Number2 = "14"
Number3 = Number2 + Number1  ' Result :  "1412"

  •  نوع Char نوع فوق ، نسبت به نوع String متفاوت بوده و در آن  text به عنوان يک عدد ، ذخيره می گردد. بدين ترتيب ، امکان ذخيره سازی صرفا" يک کاراکتر در يک متغير، فراهم می گردد. در چنين حالتی می توان يک عدد بين صفر تا 65535 را ذخيره نمود. در صورتی که قصد نمايش محتويات يک متغير از نوع char را داشته باشيم ،  صرفنظر از نحوه ذخيره سازی ، يک کاراکتر text ، نمايش داده می شود . کد زير ، نحوه تعريف و نسبت دهی يک مقدار به متغيری از نوع char را نشان می دهد( حرف 'C' ،  پس از کوتيشن ، نشاندهنده اين موضوع است که متغير از نوع  Char می باشد) .

Dim Letter As Char
Letter = "Q"C    ' This would be stored as 81

گروه سوم : نوع های متفرقه 
دو نوع داده ديگر در  VB.NET وجود دارد که می توان آنان را در اين گروه قرار داد :

  •  نوع Date : متغيرهائی از اين نوع ، قادر به نگهداری تاريخ و زمان می باشند . برای ذخيره تاريخ می بايست از فرمت  mm/dd/yy استفاده  گردد. مقدار نسبت داده شده به يک متغير از نوع Date توسط علائم " # " ، محصور می گردد . متغيرهائی از نوع Date ، قادر به ذخيره سازی تاريخ تا سال 9999 می باشند .

    Dim Date1 As Date
    Date1 = # 12/ 07 / 2004#

    از متغيرهای نوع Date می توان به منظور ذخيره سازی زمان نيز استفاده نمود :

    Dim Time1 As Date
    Time1 = #16:25:05#

  • نوع Boolaen : متغيرهائی از اين نوع می توانند دارای مقدار True و يا False باشند . در VB.NET در صورتی که مقادير فوق را به نوع صحيح تبديل نمائيم ، مقادير 1 - و صفر را خواهيم داشت . زمانی که ساير نوع های عددی را به مقادير Boolaen تبديل می نمائيم ، مقدار صفر به False و ساير مقادير به True تبديل خواهند شد . زمانی که مقادير Boolean را به ساير نوع های داده تبديل می کنيم ، False مقدار صفر و True مقدار يک را دارا خواهد بود. علت اين که در مواردی که True تبديل به نوع صحيح در VB.NET می گردد مقدار 1 - و زمانی که به ساير نوع ها تبديل می گردد ، مقدار 1 + را دارا می باشد ، به حمايت از کدهای نوشته شده قبلی در ويژوال بيسيک برمی گردد .

    Boolean Value

    Numeric value

    True
    False

     -1 / +1
     0

    از متغيرهای Boolean ، می توان به منظور نگهداری وضعيت يک متغير استفاده نمود.  در صورتی که مقدار اينچنين متغيرهائی True نباشد ، قطعا" مقدار آنان False خواهد بود.  بدين ترتيب می توان از اين نوع متغيرها در موارد متعدد و متناسب با شرايط موجود استفاده و پس از اتخاذ تصميم ، عمليات مورد نظر را دنبال نمود.

    Dim  Done As  Boolean
    Done = False
    If   Done = False then  
           ...
    Else
          ...

    مقدار False و يا True ، نمی بايست بين کوتيشن قرار داده شوند .

نامگذاری متغيرها
بهترين حالت برای نامگذاری يک متغير ، در نظر گرفتن نامی است که نشاندهنده وظيفه يک متغير در برنامه باشد. در صورتی که اسامی متغيرها به درستی انتخاب گردند ، خوانائی برنامه و در نهايـت نگهداری و اعمال تغييرات در آينده نيز راحتر خواهد بود . پيشنهاد می گردد ، اسامی متغيرها به صورت تشريحی در نظر گرفته شود، حتی اگر اين کار باعث طولانی تر شدن اسامی می گردد .
برای انتخاب نام يک متغير ، موارد زير پيشنهاد می گردد : 

  • استفاده از اسامی نظير DateStart و يا DateEnd بمراتب بهتر از اسامی StartDate و يا EndDate می باشد ، چراکه اسامی فوق در صورت جستجوی متغيرها بر اساس حروف الفبائی،  به دنبال هم نمايش داده می شوند .

  • متغيرهائی نظير Price ،Name و Number  گيج کننده می باشند . چراکه معمولا" در برنامه ها بيش از يک مورد از آنان وجود دارد نظير : NameFirst ,NameLast, PriceBuy و PriceSell .

  • استفاده از اسامی مشابه نوع داده ها ، مجاز نمی باشد . مثلا" تعريف متغيری با نام Integer ، مجاز نخواهد بود .

  • برای نامگذاری متغيرها از اسامی خلاصه شده ای  که اقتباس شده از کلمات متفاوتی می باشند، استفاده نگردد . مثلا" استفاده از متغيری با نام  FDOM که اقتباس شده از کلمات First Day Of  Month می باشد ، يک انتخاب مناسب نخواهد بود ، چراکه FDOM می تواند مخفف کلمات متعددی باشد .

  • در اکثر زبان های برنامه نويسی انتخاب يک نام برای متغير تابع مجموعه مقررات و محدوديت هائی است . در VB.NET تمامی متغيرها می بايست با يک حرف شروع شده و نمی بايست نام در نظر گرفته شده شامل نقطه و يا فضای خالی باشد . پيشنهاد می گردد به منظور افزايش خوانائی يک برنامه،  صرفا" از علامت Underscore ( _ )  به همراه نام يک متغير استفاده گردد .

  • VB.NET نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساس نمی باشد . مثلا" متغيرهائی با نام counter و COUNTER  مشابه در نظر گرفته خواهند شد .برخی از زبان های برنامه نويسی نظير سی شارپ و يا Jscript.NET ، نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساس بوده و متغيرهائی با نام counter و COUNTER ، به عنوان دو متغير جداگانه در نظر گرفته می شوند .

روشی برای نامگذاری متغيرها
در صورتی که دارای تعداد زيادی متغير در يک برنامه باشيم ، می بايست از روش های خاصی به منظور آگاهی از نوع محتويات آنان ، استفاده کرد. در چنين مواردی می توان به بخش تعاريف متغيرها در برنامه مراجعه نمود و از نوع داده مربوط به هر يک از آنان آگاهی يافت . در موارديکه هزاران متغير در يک برنامه تعريف شده است ، منطقی نخواهد بود که برای آگاهی از نوع محتويات يک متغير، ليست تمامی  متغيرها را بررسی نمود . در يک برنامه در برخی مواقع لازم است که نوع يک متغير به نوع ديگر، تبديل گردد، در چنين مواردی آگاهی از نوع يک متغير کمک قابل توجهی را به برنامه نويس ارائه داده و از بروز خطاء در برنامه پيشگيری می نمايد .بدين منظور می توان از مجموعه ای قواعد که به نوعی امروزه بين برنامه نويسان مرسوم شده اند ، برای مشخص نمودن نوع يک متغير استفاده نمود . قواعد فوق ، اجباری نبوده و صرفا" بين برنامه نويسان مرسوم شده اند.رويکرد فوق ، گزينه ای مناسب برای نامگذاری متغيرها با توجه به نوع داده آنان است . در اين روش که موسوم به Hungarian notation می باشد ،از سه حرف اول نام هر متغير به منظور شناسائی نوع داده متغير، استفاده می گردد :

 Data Type

 Prefix  Example
Boolean bln blnMember
Byte byt bytByte
Char chr chrChar
Date dat datToday
Double dbl dblDouble
Decimal dec decDecimal
Integer int intSalary
Long lng lngLong
Single sng sngSingle
Short sho shoShort
String str strTextBox

در اين رابطه از روشی ديگر با نام   Short Hungarain notation  استفاده می گردد . برای آگاهی از جزئيات اين روش می توانيد از آدرس  MSDN    ، استفاده نمائيد .
در بخش سوم اين مقاله با عملگرها ، عمليات بر روی متغيرهای رشته ای ، ثوابت و نوع های داده ساختيافته  نظير آرايه ، آشنا خواهيم شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 44
بازدید دیروز : 88
بازدید هفته : 312
بازدید ماه : 624
بازدید کل : 162567
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->